Fastholdelse eller tilknytning?

Det kan være både dyrt og risikabelt, når erfarne medarbejdere forlader virksomheden og tager deres viden og kompetencer med. Hvad kan vi gøre for at de bliver længere i virksomheden?

Hvad er egentlig forskellen på fastholdelse og tilknytning – og hvorfor er det vigtigt?

Tilknytning af medarbejdere

7 faktorer, du kan tænke ind i virksomhedens strategi forTilknytning af medarbejdereDet er dyrt, når dygtige medarbejdere søger nye udfordringer andre steder. De tager både viden, erfaring og kompetencer med sig, og læg dertil den uro der skabes i et team eller en...

Fastholdelse eller tilknytning?

I mange år er der blevet talt om fastholdelse af medarbejdere, men begrebet har efterhånden fået en negativ betydning, for helt ærligt: Hvem har lyst til at blive “holdt fast”?

Det vi taler om i dag, er tilknytning. Et ord der er helt i tråd med megatrenden forbundethed, hvor vi som mennesker forbinder os til det, der giver mening for os.

… Og det er nøgleordet: Mening!

Det meningsfulde i vores arbejde handler om, at vi – i gennem vores arbejdsplads – er en del af noget større, og at vi, som dét mennesker vi er, med det vi kan og dét, vi tror på, kan være med til at gøre en forskel.

Herunder fremhæves, udover mening, de 5 væsentligste faktorer i forhold til, hvor tæt medarbejderen føler sig knyttet til virksomheden.

Vigtigt at huske:

Alle faktorer har rod i den menneskelige psyke. Selvom videnskaben psykologi dækker mennesket som den art, vi er, er der naturligvis variationer i vægtningen af faktorerne, afhængigt af jobindhold, brancher og demografi. 

Hvis du er tilmeldt forløbet Ledelse der løfter, vil du få mere at vide om dette, under emnet “Motivation”.

 

Mening

Det er meget individuelt, hvad der giver mening for den enkelte medarbejder, men meningsfuldheden opstår, når vi oplever, at vi gør en forskel, at vi kan identificere os med de værdier og mål, som ligger bag selve udførelsen af vores arbejde.  

Anerkendelse

Anerkendelse handler her om at blive set, respekteret og påskønnet. Det er et helt naturligt menneskeligt behov, at være en del af et fællesskab, og når vi mærker, at vi har værdi i fællesskabet, kan vi lettere sætte os selv bedst muligt i spil. 

Trivsel

Et menneske i trivsel har den energi de kræver, at give af sig selv. Det handler ikke blot om fysisk trivsel, men i langt højere grad også om mental trivsel. Når vi trives, udvikler vi os, vokser som mennesker, og formår at dele ud af vores overskud. 

Kultur

Virksomhedens kultur er det, vi gør igen og igen, i dagligdagen og i samarbejdet i virksomheden. Det handler ikke så meget om nedskrevne værdier og leveregler på wallstickers, som det handler om, at der rent faktisk er overensstemmelse mellem det vi siger og det vi gør. 

Udvikling

Vi udvikler os gennem hele livet. Hvis vores arbejde ikke rummer en mulighed for at vokse og udvikle sig – menneskeligt såvel som fagligt – kommer arbejdet til at bremse vores naturlige higen efter fremskridt.
Det handler ikke kun om forfremmelse, men også om dygtiggørelse i form af kurser og uddannelser, samt personlig udvikling. 

Onboarding

Ingen mennesker ønsker at fremstå alene eller inkompetente. Når vi træder ind i et nyt job, er vi i princippet begge dele, da vi endnu ikke kender de reelle rammer om arbejdets udførelse, og vi har endnu ikke etableret relationer. Den primære opgave i onboarding er at disse følelser ikke opstår. 

Vil du have inspiration,
viden og udvikling?

Det behøver ikke være avanceret

Hvis du ønsker at arbejde mere strategisk med at styrke medarbejdernes tilknytning til virksomheden, er der en ret simpel plan du kan følge:

Step 1: Undersøg
Start med at spørge dine medarbejdere, hvad der er vigtigt for dem, i forhold til at være i et job i mange år. Dette spørgsmål alene rummer alle ovenstående faktorer for fastholdelse. At vide at chefen finder dig vigtig, er et tungtvejende argument for at blive. 

Step 2: Systematisér
Find fællestræk i medarbejdernes besvarelser, og lav en grundplan for det overordnede arbejde med fastholdelse af medarbejdere. 

Step 3: Personalisér
Ingen mennesker er ens. Hvis medarbejderne er vigtige for virksomheden, så lad dem føle sig vigtige. Drik en kop kaffe med dem ind i mellem, hvor du viser medarbejderen, at du lægger mærke til deres indsats, giver feedback, taler om udvikling og viser dem, at du interesserer dig for dem, som det menneske, de er, og ikke kun som medarbejder.

Hvis du gerne vil gøre en lavere medarbejderomsætning til noget, der måles på, anbefaler jeg at bruge denne formel til beregning. 

Kan vi hjælpe?

Har du spørgsmål eller har du brug for sparring eller hjælp til konkrete problemstillinger, så tag kontakt til os. Det er det, vi er her for.