CASE:
dEUTSCHE kINDERGÄRTEN sONDERBURG
& VELLIV-forløbet
Det kræver mental trivsel at udvikle mennesker.
De har nok et af verdens vigtigste jobs: De former fremtidens voksne af nutidens børn.
Hver dag låner de børnene, mens forældrene er på arbejde. I det tidsrum arbejder de på at forme børnene, så de bliver selvstændige og livsdygtige – og endnu vigtigere: De skaber rammerne for at børnene kan lege, have det sjovt og godt og være deres egen lille unikke personlighed samtidig.
Ledelsen i Deutsche Kindergärten Sonderburg ville skabe en arbejdsplads med høj trivsel, og havde brug for hjælp til at få skabt overblik og fremdrift i en hverdag, hvor de havde travlt med at drifte. Med ledelsesteamet på plads, skulle der nu skabes struktur og ro – og vigtigst af alt: Tid og rum til at skabe et arbejdsmiljø med høj trivsel og faglighed.
Forløbet blev opdelt i to projekter: Et udviklingsforløb og et trivselsforløb.
Trivselsforløbet blev også opdelt i to forløb, med fokus på hhv. individ og team.
Med et solidt forarbejde og en gennemarbejdet ansøgning lykkedes vi med at få 197.000 kr fra VELLIV Foreningen til arbejdet med at styrke den mentale trivsel.
Kontakt: nk@netekaasen.dk
Telefon: 21 59 99 87
FAKTA
Virksomhed: Den selvejende institution Deutsche Kindergärten Sonderburg.
Størrelse: ca. 50 pædagogiske medarbejdere, fordelt på 4 geografiske placeringer.
Lederteam: 1 områdeleder og 4 afdelingsledere.
Tidsforløb: Sammenlagt 12 måneder.
Udviklingsforløb: Maj ’24 – Maj ’25
Trivselsforløb: Oktober ’24 – Maj ’25.
CASEBESKRIVELSE
Udfordringer
- Løbende udskiftninger på ledelsesfronten har gjort rammerne utydelige.
- Usikkerhed om roller og ansvar fjerner fokus fra kerneopgaven.
- Ledelsen bruger al tid på drift og pludseligt opståede opgaver.
- Forestående sammenlægning af to afdelinger.
MÅL
- En arbejdsplads med høj trivsel og mentalt overskud til i højere grad at lykkes med kerneopgaven
- Fælles struktur, rammer og retning.
- Mere tid til at være leder og pleje og udvikle den positive kultur.
- “Vi vil være en institution, der udvikler selvstændige og resiliente børn”
LØSNING
Projektet opdeles i to forløb:
Udviklingsforløbet:
Med udgangspunkt i dét, der virker, på tværs af 4 afdelinger, skabes en fælles struktur, herunder tydelig opgave- og ansvarsfordeling og fælles årshjul. I stedet for at se sammenlægningen af de to afdelinger som en udfordring, udnyttes muligheden for at afprøve metoder i løbet af den periode, hvor afdelingen skal huses i midlertidige lokaler.
Mål: Fælles rammer for drift, baseret på dét, der virker. Alle ved præcist hvad de skal, hvornår og hvordan, for at den daglige drift tager mindst mulig tid og energi fra det, der er sjovest: Arbejdet med børnene. (Og for ledergruppen: arbejdet med at lede, motivere og udvikle værdifulde medarbejdere)
VELLIV forløbet
Step 1: Mental trivsel – Personligt fokus
Med udgangspunkt i overbevisningen “Når jeg har det godt, kan jeg meget mere” arbejder vi målrettet på at give den enkelte flere mentale ressourcer og værktøjer til at tage hånd om den personlige trivsel.
Mål: At hver enkelt medarbejder trives og har flere ressourcer – og ikke blot kommer glad på arbejde, men også går hjem med energi.
Step 2: Mental trivsel – Team fokus
Med udgangspunkt i overbevisningen “Når vi har det godt sammen, kan vi løfte meget mere”, arbejder vi målrettet på at gå fra at være en gruppe til at være team med stærkt samarbejde, sund feedbackkultur og overskud af ressourcer.
Mål: At hver enkelt medarbejder er bevidst om sin rolle og betydning ift det fælles resultat, og har viden og redskaber til at bidrage til løfte samarbejdet, den fælles trivsel og derigennem hinanden som kolleger.
Metode
Dagligt fokus: For at holde processen “on top of mind” hos den enkelte og i teamet, modtager alle deltagere hver dag – via et app-baseret kursusforløb – en kort videosekvens, der giver den nødvendige viden for at komme fremad i processen. Lektionen tages individuelt og drøftes i teamet.
Ugentligt leder-tjek-in: Hver uge modtager lederne en mail med instruktion og inspiration til at støtte op om forløbet, gøre det løbende arbejde tydeligt og gradvist forme et fælles sprog.
Månedlige workshops: Hver måned afholdes workshops for hele personalegruppen, mhp at sætte det lærte i spil, drøfte i plenum og sammen holde udviklingen i gang. Derudover afvikles en månedlig workshop for lederne, mhp at styrke og træne ledelsesværktøjer, der kan fortsætte den positive udvikling, når forløbet slutter ultimo maj 2025.
VELLIV forløbet
Step 1: Mental trivsel – personligt fokus
Kend hjernens spilleregler
Forstå hvordan din hjerne styrer dine følelser, tanker og adfærd. Når du er bevidst om, at din hjerne kan stå i vejen for dig, og du kender spillereglerne, kan du i langt højere grad lede dig selv gennem de situationer, hvor du og din trivsel sættes under pres. (Kahneman m.fl.)
Skab flere mentale ressourcer
På trin 1 opdagede du, at din hjerne er “sur for en sikkerheds skyld”, og at det kan stå i vejen for din sunde fornuft og din trivsel. Derfor går vi i gang med at træne hjernen til at fokusere på det positive, og derigennem skabe flere mentale ressourcer. (Fredrickson m.fl.)
Tag ansvar for din trivsel
I takt med at du oplever større mentalt overskud, begynder vi at arbejde målrettet med at styrke din mentale trivsel. Denne del af forløbet gør dig bevidst om faktorerne for mental trivsel, og giver dig værktøjer til at løfte din egen trivsel. (Seligman m.fl.)
Step 2: Mental trivsel – team fokus
Det stærke team og personlige styrker
Hvordan skaber vi et samarbejde, der ikke blot fungerer, men som også styrker løsningen af kerneopgaven og bidrager positivt til både den fælles og den enkeltes personlige udvikling og trivsel. (Lencioni og TalentsUnlimited)
Psykisk kapital - Kapacitet til at lykkes
Hvordan arbejder vi målrettet for at give os selv og hinanden de ressourcer der kræves for at lykkes? Vi arbejder her med begreber som selv-effektivitet, håb, optimisme og robusthed med henblik på at skabe et større mentalt overskud. (Luthans m.fl)
Kommunikation og Feedback
Vi stiller skarpt på forskellige metoder til klar og positiv kommunikation og arbejder med at skabe en sund feedbackkultur, der fremmer det stærke samarbejde, den personlige udvikling og det fælles resultat. (Øiestad m.fl)